March 08, 2010

Atasi Mengantuk

Setiap kali selepas makan tengah hari mesti mengantuk.Kadangkala rasa tidak larat hendak buka mata. Rasanya bukan sebab tidak cukup tidur sebab tiap-tiap malam aku tidur nyenyak," rungut seorang rakan yang beberapa kali tersengguk-sengguk depan komputer.

Sememangnya, mengantuk selepas makan bukan disebabkan kurang tidur, sebaliknya ia menandakan kita dahaga dan badan tidak cukup air. Ramai tersilap menafsirkan keperluan badan terhadap air dengan rasa lapar.


Tekanan darah menurun Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurang menyebabkan
  1. Rasa mengantuk
  2. Lesu pada waktu siang
  3. Sakit belakang
  4. Dehidrasi
  5. Sakit kepala
  6. Memperlahankan kadar metabolisma
  7. Meningkatkan risiko kanser usus, pundi kencing dan payu dara
  8. Sendi dan otot mengalami kekeringan
  9. Menyukarkan penyingkiran bahan toksik
  10. Meningkatkan keinginan untuk makan
  11. Darah menjadi pekat
  12. Mudah keliru.
  13. Degupan jantung meningkat
  14. Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan

Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.

Secara umumnya setiap orang memerlukan sekurang-kurangnya lapan gelas air atau satu liter air sehari. Namun, jumlah ini berbeza antara setiap individu, aktiviti dilakukan dan cuaca tempat tinggal. Tentu saja jika kita melakukan senaman pada hari panas, kita kehilangan lebih banyak air melalui peluh.


p/s : jom share sama-sama cara nak hilangkan  menggantuk dan mengurangkan berat badan.Dah  baca tunggu apa lagi praktis OK!..Semoga Berjaya..=p

No comments :