July 02, 2013

Cara Mengatasi Selsema pada bayi.

8 Petua yang saya dapat ketika meng'google' untuk hilangkan selsema pada baby saya.Ibu-ibu muda seperti  saya mesti runsing, risau, kasihan melihat si manja yang belum pun berusia setahun atau belum habis tempoh pantang sudah terkena selsema. Saya akan kongsikan dengan anda semua petua selsema bayi ini agar sedikit sebanyak dapat membantu memulihkan selsema bayi anda.
  1. Campurkan hirisan lemon, bawang putih & minyak zaitun komersial (mengandungi Vit A, C, E).Ramas campuran hingga mengeluarkan bau yg segar.Gunakan minyak ini untuk mengurut bahagian tapak kaki, belakang badan atau bahagian lain tubuh anak-anak.Ia bagi merawat/mengurangkan demam selsema yg sgt mudah menjangkiti kita terutama bayi dan kanak-kanak-kanak.
  2. Minyak bwng putih (bakar bwng putih skali kulit sampai hitam.Buangkan kulit dan campurkan dgn minyak zaitun) sapu di tapak kaki,dada,belakang dan ubun-ubun.
  3. Makan madu asli.. Untuk bayi atau kanak-kanak, 1 sudu kecil.. Kalau rasa madu tu macam pekat boleh tambah air sikit.
  4. Guna kunyit hidup. Gosok kuyit hidup dekat belakang lesung batu atau mana-mana  permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk,ambik serbuk tu dan letak di bahagian batang hidung bayi.
  5. Sama macam no2 gosok kunyit sampai keluar serbuk kemudian campur dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi.
  6. Boleh gunakan daun kaduk. Ramas daun kaduk dengan kapur sirih. Kemudian sapukan pada dada dan perut bayi. Kahak akan keluar bersama najis bayi nanti.
  7. Sapukan Vikcs Baby Balsam di bahagian dada, belakang dada dan hidungnya.
  8. Sapukan minyak telon selepas mandi dibahagian ubun-ubun dan juga tapak kaki bayi selsema selepas mandi.

Elak basahkan kepala bayi sewaktu mandi petang sekiranya bayi selsema.In sha ALLAH dengan izinnya bayi akan sembuh.

No comments :