August 20, 2014

Cara Meninggalkan Yang Haram


Seorang pemuda bertanya dengan teramat sedih, bagaimana saya ingin meninggalkan yang haram. Saya selalu tersilap langkah..saya kalah dengan menikmati dosa. Tapi lepas tu menyesal...berat dan susah sangat rasanya..

Jawab saya Islam itu mudah dan nikmat. Ia membawa rahmat dan keberkatan kepada orang yang mengamalkannya. Meninggalkan yang haram itu lebih nikmat dari membuat haram.

Saat kita meninggalkan yang haram, saat itu kita akan merasai bahagia yang tidak terungkap dengan perkataan. Doa pada Allah supaya kita dapat meninggalkan yang haram . Minta pertolongan Allah.

Islam itu mudah bagi siapa? Orang yang mempunyai kebesaran Allah dalam hatinya. Ketinggian Islam dalam hatinya. Bagi orang beriman walaupun perkara sunnah yang kecil pun lebih besar dari segala-galanya.

Bagi orang beriman membuat dosa seperti gunung besar akan jatuh atas kepalanya.

Allah maha pengampun. Sentiasa segera bertaubat kepada Allah. Setiap anak Adam buat silap, tapi yang terbaik yang minta ampun..

Beri masa bermujahadah di jalan Allah. Duduk dalam suasana iman. Bukan seorang. Tapi 124 ribu sahabah telah berjaya pada haji wida' mengamalkan Islam seperti yang Allah nak.

Dia meluangkan masa di jalan Allah 3 hari. Belajar iman. Saat pulang dia jumpa saya. Katanya kali pertama dalam sejarah Allah mudahkan baginya solat berjemaah 5 waktu berjemaah. Dia boleh bangun tahajud dan dapat meninggalkan yang haram.

Semua sahabah rhum sibuk dalam kerja dakwah, ta'lim, tazkiyah sehingga tidak sempat buat dosa. Malah baru masuk islam 2 hari telah berjaya islamkan beberapa orang. Kita Islam dah 30 tahun tapi seorang pun kita belum ajak kepada Islam..

Nukilan
Ebit lew

No comments :